IDEARI


PRESENTACIÓ

L’equip de monitors i monitores de l'Esplai Aliret de Capellades, que pertany a la parròquia de Santa Maria de Capellades hem redactat aquest ideari amb la intenció que sigui llum en la formació integral dels infants i joves que participen en les activitats del nostre centre.

Entenem que aquest ideari té com a destinataris a l’equip de monitors, els pares i els propis infants. Som conscients que aquest ideari ha d'esdevenir per a tots un punt inexcusable de referència en la nostra acció educativa amb els infants i joves.


La proposta educativa es caracteritza perquè es fonamenta en la concepció del temps lliure com un moment privilegiat per a l'educació i el creixement personal. Però volem un temps lliure viscut amb sentit i de manera personalitzada, on tothom pugui mostrar-se lliurement tal i com és i on sigui acceptat, dins del marc concret de la Parròquia. Aquesta vivència del temps lliure l'anomenem ESPLAI.



CONTINGUT

L'acció educativa en l'esplai és viscuda en un ambient lúdic, marcat per l'aventura, la creativitat, l'amistat, la convivència, la diferència, el contacte amb la natura, l'alegria i la festa. Amb el joc i les activitats, a l'esplai eduquem comportaments, actituds i valors amb la intenció que transcendeixin a totes les altres situacions de la persona i de la vida, transformant-la.
La nostra proposta educativa vol ser:

————• Humanitzadora i personalitzadora, amb una educació integral, activa, transformadora i alliberadora. Des de l'animació, entesa com una qualitat de la nostra relació humana en les intervencions educatives.

————• Des de l'Església, omplint de sentit el nostre treball educatiu a través de la descoberta de Jesús, i el trobament en l'Evangeli dels valors en els quals s'inspira el model d'home i de societat, a partir dels quals anem configurant les finalitats i els objectius.

————• Per un país: Catalunya. Amb incidència social, construint comunitat, ajudant a vertebrar el teixit associatiu, sent presència d'Església i incidint especialment en els sectors socials més desfavorits, i per la germanor del nostre poble, Capellades.

————• Comunitària des del voluntariat. Una comunitat de pares, monitors, responsables, animadors, consiliaris, infants i joves que treballen des de l'opció de la gratuïtat i el voluntariat.

————• L'acció educativa en l'esplai com a procés. Entenem l'educació com un procés configurat per un conjunt d'elements i fases que, desplegant-se en el temps, permeten incidir en el desenvolupament integral de la personalitat dels qui s'eduquen. Un procés que s'estructura a partir d'un plantejament, una intervenció educativa i una avaluació.

La relació educativa. Entenem per relació educativa la mútua influència que es dóna entre els educadors i els infants, adolescents i joves. L'equip de monitors, el responsable i el consiliari, és qui projecta, duu a terme i avalua una tasca educativa que cerca en les relacions grupals el marc fonamental per desenvolupar les activitats.



CONCLUSIÓ


Tots nosaltres, des de la vinculació efectiva i afectiva amb el centre, hem pretés sintetitzar-hi l'esperit utòpic que va animar la seva fundació el setembre del 2001 i que volem mantenir i actualitzar en el treball amb els infants i joves del nostre poble.



Capellades, setembre del 2002